FAQ Jaamo

Jaamo is ons ouderportaal waarmee je je persoonlijke gegevens wijzigt, je kind afwezig meldt of aanmeld voor een extra dag, het dagboek van je kind inziet en berichten stuurt naar de medewerker op de groep.

Heb je vragen over Jaamo? Bekijk onze veelgestelde vragen:

Account activeren en inloggen
Hoe activeer ik mijn account?
Stap 1: Ga naar https://elmo-kinderopvang.jaamo.nl 
Stap 2: Klik op ‘Wachtwoord vergeten?’. 
Stap 3: Vul het e-mailadres waarop je dit bericht hebt ontvangen en druk op ‘Verzenden’. 
Stap 4: Je ontvangt een e-mail waarin je een nieuw wachtwoord kunt instellen. Open deze e-mail en klik
op ‘Nieuwe wachtwoord instellen’. Let op: deze e-mail kan in je spam-inbox komen. 
Stap 5: Er opent een nieuwe webpagina waar je tweemaal je nieuwe wachtwoord invult. 
Stap 6: Ga terug naar https://elmo-kinderopvang.jaamo.nl/ en log in met je e-mailadres en je wachtwoord. 
Stap 7: Je bent nu klaar en kunt gebruik maken van het ouderportaal van Jaamo.

Waar vind ik mijn inloggegevens?
Als klant van ELMO-Kinderopvang wordt je account automatisch aangemaakt. De inloggegevens (e-mail en wachtwoord) worden via een e-mail toegestuurd. Met deze inloggegevens kun je inloggen in je persoonlijke omgeving.  

Kan ik een app op mijn telefoon installeren?
Er bestaat een app van het ouderportaal van Jaamo. Je kunt de app downloaden via de App Store van Apple of via Google Play van Google. Als je de app voor het eerst opent, krijg je de vraag ‘Vul hieronder de naam in van uw kinderopvangorganisatie’. Typ dan ‘ELMO-Kinderopvang’ in en ‘ELMO-Kinderopvang’ verschijnt eronder als optie.

Hoe log ik in op het ouderportaal van Jaamo?
Je kunt inloggen op Jaamo via je smartphone, tablet, laptop en computer. Ga op je internetbrowser naar elmo-kinderopvang.jaamo.nl. Het is ook mogelijk om in te loggen via een app op je telefoon.

Kunnen beide ouders een inlog delen?
We vragen beide ouders om een verschillend e-mailadres op te geven, zodat ze allebei een eigen inlog voor het ouderportaal hebben. Als ouders een gedeeld (familie) e-mailadres hebben, kan niet voorkomen worden dat er opnieuw op het ouderportaal ingelogd moet worden als er daarvoor op een ander apparaat ingelogd is.

Ik ben mijn inloggegevens vergeten
De gebruikersnaam van je account is je e-mailadres.

Ben je je wachtwoord vergeten? Druk op het inlogscherm op ‘wachtwoord vergeten’. Je ontvangt vervolgens een e-mail waarin je een nieuw wachtwoord kunt instellen. Let op: deze e-mail kan in je spam-inbox komen.

Hoe pas ik de taal van de app aan naar Engels?
Op de pagina ‘Account’ vind je je eigen profiel. Als je op je naam klikt, zie je je persoonlijke gegevens. Bij het kopje ‘Voorkeurstaal’ kun je de taal van de app aanpassen naar Engels.

Beginscherm en navigatie
Hoe ziet mijn beginscherm eruit?
Wanneer je inlogt, kom je op het beginscherm terecht. Op het beginscherm zie je de laatste berichten, de nieuwste foto’s van je kind(eren) en de meest recente verhaaltjes die zijn geschreven. Zo blijf je op de hoogte van nieuwe gebeurtenissen rondom je kind(eren). 

Hoe ga ik naar een andere pagina?
Vanuit het beginscherm kun je eenvoudig navigeren naar de overige pagina’s van het ouderportaal. De menuknoppen staan onderaan. Door op een van de knoppen te klikken, navigeer je naar de desbetreffende pagina.

De gegevens van mij en mijn kind(eren)
Waar vind ik mijn profiel?
In het ouderportaal kun je eenvoudig wijzigingen doorgeven inzake je persoonlijke gegevens zoals je telefoonnummer of e-mailadres. Zo blijven we altijd op de hoogte van je gegevens. Je kunt je gegevens bekijken en wijzigen via de pagina ‘Account’.

Waar vind ik de gegevens van mijn kind(eren?
Op de pagina ‘Account’ vind je, naast je eigen profiel, ook de profielen van je kind(eren). Door op de naam van je kind te klikken, kom je bij de basisgegevens van je kind. Op deze pagina kun je enkele gegevens bijwerken.

Waar vind ik de opvangdagen van mijn kind(eren)?
Op de pagina ‘Planning’ zie je in de kalender de opvangdagen van je kind(eren). Wanneer in de kalender een bolletje bij een datum staat, betekent dit dat er die dag opvang is. Dit zijn natuurlijk de geplande dagen, maar dit kunnen ook extra dagen zijn, zoals vakantiedagen of studiedagen.

Wanneer je een dag selecteert, zie je meer informatie, bijvoorbeeld of het een vakantie- of studiedag is.

Je kunt via de knoppen rechts bovenin ook extra dagen opvang aanvragen of opvangdagen afmelden.

Foto’s en schriftje
Waar vind ik de foto’s van mijn kind(eren)?
Op de pagina ‘Account’ vind je achter de naam van je kind een knop ‘Alle foto’s’. Je kunt op een foto klikken om deze te vergroten en eventueel te downloaden. De foto’s worden chronologisch weergegeven.

Waar vind ik het schriftje van mijn kind(eren)?
Op de pagina ‘Account’ zie je achter de naam van je kind ‘Alle schriftjes’. Hier kun je de verhalen van je kind nalezen. Je kunt zien door wie het schriftje is bijgewerkt en wanneer dat is gebeurd. 

Kan ik zelf in het schriftje van mijn kind schrijven?
Ook heb je de mogelijkheid om zelf een verhaal toe te voegen aan het schriftje van je kind(eren). Klik hiervoor op de knop ‘Alle schriftjes’ op de pagina ‘Account’. Klik dan op de plus-knop. Door het formulier in te vullen, kun je zelf een verhaal schrijven en toevoegen. Door op de knop ‘Opslaan’ te klikken, word je verhaal toegevoegd aan het schriftje.

Je hebt ook de mogelijkheid om je verhaal bij te werken of te verwijderen. Klik hiervoor op de pen- of de prullenbak-knop.

Hoe stuur ik een bericht naar een pedagogisch medewerker op de groep?
Op de pagina ‘Berichten’ kun je eenvoudig berichten uitwisselen met de medewerkers van de groepen van je kind(eren). Je ziet alle gesprekken en je kunt zelf ook een nieuw gesprek beginnen. Ook kun je, als je dit wenst, de andere ouder aan dit bericht toevoegen. Er staat dan bij vermeld ‘Gesprek met meerdere ouders’.

Je kunt een eerder gevoerd gesprek bekijken door het bericht aan te klikken. Zo kom je bij het dialoogvenster waar je ook een nieuw bericht kunt versturen naar de groep van je kind(eren). Dit doe je via de plus-knop rechts bovenin. In het tekstvak kun je het bericht schrijven en vervolgens versturen door op de blauwe knop ‘Opslaan’ te klikken.

Afwezig melden en extra dag en ruildagen
Hoe meld ik mijn kind(eren) afwezig?
Op de pagina ‘Planning’ kun je je kind(eren) afmelden. Er zijn twee manieren om je kind af te melden voor opvang.

De eerste manier is in de kalender naar het opvangmoment navigeren en dan klikken op het opvangmoment dat je wil afmelden. Je klikt op de groene button ‘Aanwezig’. Rechts verschijnt dan ‘View planning’. Als je daarop klikt, kom je op het scherm om je kind af te melden.

De tweede manier is via de eerste knop rechts bovenin, deze brengt je naar het afmeldingsscherm. Hier kun je meerdere opvangmomenten tegelijkertijd afmelden. Je kiest de periode waartussen je wilt afmelden. Je ziet vervolgens eronder de dagen en de groepsnamen staan die je wilt afmelden. Er staat niet de naam van je kind, maar de groepsnaam waar de opvang plaatsvindt. Mocht er in die periode voor een bepaalde dag wél opvang nodig zijn, dan kun je deze uitsluiten van afmelden door het schuifje naar links te klikken, deze wordt dan grijs.

Kan ik de reden doorgeven waarom mijn kind afwezig is?
Voor de planning is het niet noodzakelijk om te weten waarom je kind afwezig is. Ook wordt het administreren van een ziekmelding in verband met privacy afgeraden. Medewerkers kunnen in het groepsportaal wel registreren dat je kind ziek is.

Extra dag aanvragen?
Wil je nu een extra dag aanvragen.
Op de pagina ‘planning’ kun je via de plus-knop rechtsboven in de aanvraag voor extra opvang indienen. Kies de gewenste dag, kies het pakket, kies extra uren product, vul de starttijd in (let op; tijden in kwartieren (00 – 15 – 30 – 45) en eindtijd, voeg eventuele opmerkingen toe en klik op aanvragen. Via de planning hoor je of je aanvraag is goedgekeurd. Aanvragen voor extra opvang moeten altijd per kind aangevraagd worden.

Hoe vraag ik een ruildag aan?
Wil je nu een ruildag aanvragen, dan meld je je kind eerst af voor de originele opvangdag. Pas daarna doe je een aanvraag voor een ruildag. Vraag een ruildag dus alleen aan als je kind sowieso op de originele opvangdag niet gaat komen. Via de vestiging hoor je of je aanvraag is goedgekeurd.

Op de pagina ‘Planning’ kun je via de plus-knop rechts bovenin de aanvraag voor de ruildag indienen. De optie voor een ruildag zie je pas als je kind voor een dag afgemeld is.

Wil je voor meerdere kinderen een ruildag aanvragen, dan moet je voor ieder kind apart de aanvraag doen. Je kiest de gewenste datum, het pakket en het product. Bij de gewenste datum moet je op de kalenderknop rechts klikken om een datum te kunnen selecteren.

Hoe doe ik een aanvraag voor opvang op een vakantiedag?
Op de pagina ‘Planning’ kun je via de plus-knop rechts bovenin een nieuwe aanvraag indienen. Daar zie je de optie voor het aanvragen van een extra opvangdag.

Je kiest de gewenste datum, het pakket en het product. Bij de gewenste datum moet je op de kalenderknop rechts klikken om een datum te kunnen selecteren.

Wil je voor meerdere kinderen opvang op een vakantiedag aanvragen, dan moet je voor ieder kind apart de aanvraag doen.

Hoe doe ik een aanvraag voor extra opvang op een studiedag?
Ga naar het ouderportaal en klik op ‘Planning’ in het menu. Klik nogmaals op ‘Planning’ en zoek de betreffende studiedag op in de kalender. Klik op de studiedag. Tot slot, klik je op ‘Extra opvang aanvragen’ en daarna op ‘Plaatsen’. 

Let op: Studiedagen moeten via de planning aangevraagd worden en niet bij aanvragen.

Administratie – Contracten
Kindcontract gereed
U heeft een mail ontvangen met het verzoek om het contract te ondertekenen.
Hoe werkt dit, u logt in in de Jaamo app.
U gaat in het menu naar account – ga naar het kopje Administratie en kies Contracten.
U ziet bij aandacht vereist een plaatsingsovereenkomst staan, als u op de drie puntjes klikt, ziet u de volgende opties:
contract tekenen
U volgt de stappen die beschreven staan in de app.
contract weigeren
Mocht er iets niet goed staan in het contract dan kunt u het contract weigeren. Maak dan een keuze tussen de twee opties, en geef eventueel uw commentaar zodat wij dit snel kunnen aanpassen en u een nieuw contract kunnen opsturen.
contract opzeggen
Mocht u het contract willen opzeggen dan kan dat via deze weg, dit kan alleen als het contract getekend is.
PDF genereren
Hier kunt u van het contract een PDF maken en downloaden.

Factuur en betalingen
Waar kan ik mijn factuur inzien?
Via de pagina ‘Account’ kun je eenvoudig al je facturen bekijken. Ook heb je de mogelijkheid om de facturen te downloaden.

Incassodatum ELMO-Kinderopvang
De incassodatum van ELMO-Kinderopvang is de 20e van elke maand.
Valt de 20e op een feestdag of in het weekend zal de incasso op de eerstvolgende werkdag hierna worden verwerkt.

Welke datum ontvangt u kinderopvangtoeslag?
Uitbetaaldata Kinderopvangtoeslag. Kinderopvangtoeslag wordt de 20e van elke maand gestort. Wanneer de 20e op een feestdag of een weekenddag valt, wordt de kinderopvangtoeslag op de eerstvolgende werkdag hierna aan u overgemaakt. Uitbetaling van kinderopvangtoeslag gebeurt elke maand rond de 20e dag van de maand.

Zie ik de gemeentelijke bijdrage terug op mijn peuteropvang factuur?
Op de factuur vind je terug wat er voor jou aan gemeentelijke subsidie voor de peuterspeelzaalopvang wordt betaald. Je ziet op de factuur het oorspronkelijke factuurbedrag, waarop vervolgens de gemeentelijke bijdrage in mindering wordt gebracht.

De finaciële bijdragen van de gemeente wordt tevens apart gespecificeerd op de factuur, hierdoor kun je zien op welke gedeelte van de opvang dit betrekking heeft.

Jaaropgave
Waar vind ik de jaaropgave?
De jaaropgave kinderopvang vind je in het Jaamo-ouderportaal via de pagina ‘Account’ en kijk dan bij het kopje ‘Financieel’.
Heeft u meerdere kinderen bij ELMO-Kinderopvang? Dan ontvangt u van ieder kind een jaaropgave.

Heb ik de jaaropgave nodig voor mijn aangifte inkomstenbelasting?
De jaaropgave kinderopvang heb je niet nodig voor de aangifte inkomstenbelasting. De kosten van kinderopvang zijn niet aftrekbaar voor de inkomstenbelasting. Dit wordt geregeld via de kinderopvangtoeslag.

Wanneer heb je wel de jaaropgave nodig?
De jaaropgave is nodig op het moment dat de belastingdienst vraagt informatie te verstrekken over het aantal uren en het betaalde bedrag inzake de kinderopvang van het voorgaande kalenderjaar. Dit is meestal in het najaar. Wij adviseren ouders dan ook de jaaropgave goed te bewaren